Hoelang is een Hard plastic jerrycan voor drinkwater houdbaar?

Ik vraag mij af hoeveel jaren je deze jerrycans veilig kan gebruiken voordat er microplastics en andere schadelijke stoffen vrij beginnen te komen?

Ik ga meestal 3-4 op kampeervakantie met mijn scoutingvereniging en wij gebruiken dit soort jerrycans al heel wat jaren. Nu ben ik aan het kijken naar vervanging, maar vraag ik mij ook af hoe vaak men deze jerrycans eigenlijk moet vervangen.
Ik zie inderdaad een afrader voor gewone plastic flessen, die gebruiken wij inderdaad ook niet meer. Die worden alleen van PET of PETP gemaakt en laten vrijwel direct microplastics los.

Deze jerrycans worden van HDPE gemaakt lees ik. Dat zou in theorie veiliger moeten zijn lees ik? Vraag is dus nog steeds wanneer het einde verhaal is voor zo'n jerrycan XD

Picture for question
jc54
2 weken geleden
Deze jerrycans kun je blijven gebruiken voor water om je handen te wassen. Voor drinkwater kun je beter flessen voor éénmalig gebruik gebruiken.
LeonardN
2 weken geleden
https://www.harpersbazaar.com/nl/cultuur-reizen/a19442151/water-pet-fles-micro-plastic/
Inekez1
2 weken geleden
De houdbaarheid van zo'n jerrycan is vooral afhankelijk van hoe je er mee omgaat. Alleen gebruiken voor schoon water (niet voor ranja enzo), regelmatig spoelen, leeg en droog bewaren, niet verwarmen (niet in de zon zetten, geen heet water erin, koele opslag en vervoer) , zorg dat het niet deukt en kreukt. Dan kun je die jerrycan gebruiken tot ie kapot gaat. Waarschijnlijk is het kraantje / dop als eerste aan vervanging toe, die kun je los kopen. Na elke opslagperiode (dus voor elk kamp) kun je de jerrycan eventueel spoelen met speciaal spoelmiddel voor watercontainers / waterflesjes. Niet gaan schrobben binnenin met een borstel ofzo.
Inekez1
2 weken geleden
@jc54 voor een gemiddeld gezin levert dat al een enorme afvalberg op. Voor een scoutinggroep is dat echt geen doen. Een beetje scoutinggroep op zomerkamp heeft wel een paar kuub water nodig. Nog los van het feit dat die eenmalige plastic flessen dus slechter zijn voor je drinkwater dan de herbruikbare jerrycans.
vincent1234321
2 weken geleden
Dank voor de antwoorden allemaal! Ik denk dat wij ervoor gaan kiezen om iedere 2 á 3 jaar nieuwe jerrycans aan te schaffen. Wellicht zou een reuk en smaaktest helpen hierbij. (proef je plastic dan is het plastic).
tinus1969
2 weken geleden
Ik heb wel eens gehoord dat juist bij nieuwe jerrycans etc relatief veel stoffen vrijkomen uit het plastic. Na een tijdje is het plastic dan 'leeg' en blijft alleen het plastic over. Geen bron of garantie dat dit klopt.
Thecis
2 weken geleden
@Tinus1969
Dat zijn de hulpstoffen zoals weekmakers, maar ook andere stoffen zoals kobalt en wat verontreinigingen. Die kunnen uit het plastic komen.
Voor HDPE specifiek, daar worden geen weekmakers voor gebruikt (wel met LDPE). PET, daar kunnen wel weekmakers in zitten. Na verloop van tijd wordt PET ook bros (vanwege ontbreken van weekmakers). HDPE zal dat niet hebben, maar kan wel na verloop van tijd fysieke degradatie krijgen (door bijvoorbeeld te veel zonlicht). Dus het klopt in basis wel wat je zegt.

Geef als eerste antwoord